marți, 20 noiembrie 2012

CFR sau de ce este statul cel mai prost administrator?

Afirmatia "statul este cel mai prost administrator" a fost si este la ordinea zilei in Romania post decembrista. Dar de ce? Pentru ca este greu sa devalizezi o companie si respectiva sa mai fie si profitabila ...

Am povestit zilele trecute despre aventurile mele cu Posta Romana, un alt mastodont care este foarte prost administrat de catre stat si care sunt sigur ca odata privatizat va aduce profituri uriase in foarte scurt timp, dupa modelul Petrom.

La fel de "bine" administrata este si compania CFR si voi ilustra competentele personalului intr-o scurta relatare a unor fapte 100% reale, relatare care denota lipsa totala de profesionalism si de interes a angajatilor CFR pentru activitatea lor, dar si lipsa crasa a respectului fata de semenii lor care le platesc salariile deloc de neglijat.

Frumoasa imagine, nu-i asa?
Pacat ca realitatea transporturilor feroviare romanesti este diametral opusa ...

Un pensionar trebuie sa ajunga la Bucuresti pentru rezolvarea unor probleme medicale, fiind programat pentru internare ... Pentru ca nu are alte mijloace de transport la indemana, isi cumpara un bilet la acceleratul de Bucuresti (InterRegio mai nou) si asteapta linistit la linia a III-a sosirea trenului ..., el si alti 20-30 zeci de calatori. Pentru ca asa s-a incetatenit obiceiul ... acceleratul de Bucuresti de la ora 06.30 trage intotdeauna la linia a III-a. La ora 10.00 trebuie sa fie la spital si trenul asta este numai bun. Cu tot cu intarzierea obisnuita de 40-50 de minute, va ajunge la Gara de Nord in jurul orei 09.00 si-i ramane timp suficient sa ajunga la programare.

Insa surpriza ... cu cateva minute inainte de sosirea acceleratului, la linia a III-a trage un tren marfar lung cat o zi de post, neanuntat in statia peronului, nestiut de nimeni ... o adevarata fantoma fara cap si fara coada, o bariera de metal care-i blocheaza pe bietii oameni fara posibilitatea de a mai ajunge la peronul garii ...

In scurt timp operatoarea anunta in statie:
"Trenul InterRegio pentru Bucuresti soseste in statie la linia a II-a".

Va puteti imagina panica ce l-a cuprins pe bietul pensionar ca si pe ceilalti calatori la auzirea anuntului. Unii pornesc spre dreapta, sa ocoleasca pe la locomotiva, ... altii spre stanga, pentru ca li se pare mai scurt drumul ... Toti spera sa reuseasca sa ocoleasca marfarul in timp util pentru a se putea urca in trenul de Bucuresti.

Pensionarul si un alt batran raman in urma ... Se opresc si pensionarul ii propune batranului sa se ajute cu bagajele pentru a trece prin zona tampoanelor, singura sansa de a mai prinde trenul. De altfel multi alti pasageri procedeaza la fel, realizand distanta mare pe care o au de parcurs pentru a ocoli marfarul.

Batrunul refuza si-si continua drumul. Pensionarul, bolnav si obosit de asteptare, isi ia inima in dinti si trece cu o sfortare supraomeneasca de care nu se credea in stare peste tampoanele dintre doua vagoane ale marfarului. A reusit ... a urcat in trenul de Bucuresti pentru a ajunge la spital ...

Dar nu datorita angajatilor CFR ci datorita perseverentei si dorintei de a-si atinge scopul.

Anagajatii CFR din acea gara au dat dovada de o nesimtire fara margini si de o lipsa totoala de respecta fata de calatori. Se stie acolo ca trenurile de Bucuresti sunt garate mereu la linia a III-a, se stie ca pasagerii se deplaseaza pe peronul respectiv pentru asteptarea trenului, dar cu toate acestea nu au facut nici un gest pentru a-i scuti de surpriza totala de a se trezi cu un marfar in fata ochilor in locul trenului de Bucuresti pe care-l asteptau.

Puteau sa anunte cu cateva minute inaite de gararea marfarului faptul ca acesta va ocupa linia respectiva si totul se rezolva foarte simplu si rapid. Dar nesimtirea, incompetenta, nepasarea, indolenta au fost mai mari si si-au spus cuvantul.

Asta denota calitatea managementului per ansablu al acestei companii de stat, pentru ca se reflecta si in comportamentul celor din subordine, pana la ultimul functionar. Dar ... pestele de la cap se-npute ...

16 comentarii:

amiralul spunea...

toti il injura pe ceausescu. sunt curios daca ceausescu ar fi fost ca actualii guvernanti unde am fi fost acuma... fara cai ferate, fara blocuri, fara drumuri (ceausescu nu a construit autostrazi pentru ca nu a vrut, nu pentru ca nu a putut).

probabil am fi fost ca triburile de prin africa, sa stam in case de paie sau chirpici.

in 23 de ani nu s-a construit absolut nimic. ma da nimic nimic nimic.

Taraboste spunea...

Hai ma nu mai fi pesimist ... au construit si astia 3-4 autostrazi :D De-alea de mare capacitate de pot avea acces si carutele. In plus circulatia se desfasoara in conditii de mare siguranta, pentru ca dupa ce ai atins 100km/h trebuie sa decelerezi pentru ca se termina tarlaua :)

DoarBaiaMare spunea...

Nu am mai calatorit cu trenul de 5 ani de zile...Motivele sunt lesne de inteles...

Taraboste spunea...

Ma "amuza" faptul ca pe o ruta de 200km au realizat lucrari de "mornizare" pentru cresterea vitezei trenurilor timp de 7-8 ani, perioada in care s-a circulat cu restrictie de viteza, iar acum ca lucrarile s-au incheiat, trenurile intarzie pe ruta respectiva mai mult decat inainte de realizarea modernizarii ...
Super proiect :)

alex spunea...

Am pățit și eu chestii de genul ăsta, să aștept un tren la o linie și el să fie la alta. A cui a fost vina? A mea! Pentru că în gară există un panou unde sunt afișate toate trenurile care trec pe acolo, cu traseu, oră și linie. Dacă sunt obișnuit cu ceva nu înseamnă că nu trebuie să casc ochii.

Viola spunea...

Nici eu n-am mai càlàtorit cu trenul de mult, dar intr-o zi cu soare, cànd n-oi avea grabà mare, as vrea sà fac o càlàtorie, uite-asa de dragul timpurilor din adolescentà!!
Cred cà e mare màncàrealà intre angajatii de la stat, de-aia nu merge treaba bene!

Taraboste spunea...

Daca in gara respectiva exista panou electronic si care sa mai fie si actualizat. In gara in discutie este un panou de pe timpuri, in care datele sunt modificate manual o data pe an, cand se aproba mersul trenurilor ...

Taraboste spunea...

Si ca sa fie o experienta de neuitata, ar trebui sa mergi cu personalul :D

Probiu spunea...

Vezi ca ai halit un "r" din titlu! :)

Taraboste spunea...

asa, bravo ... tu esti ingerasul de pe umarul drept :)

Anonim spunea...

1. Calitatea transportului CFR este mult mai proastă în prezent decât în perioada 1970-1985, epoca lor de glorie, din 2 motive:

- nu mai e necesar. (E primul şi cel mai important motiv.) Pentru transportul ieftin de persoane există nişte microbuze infecte şi păduchioase, pentru transportul de mărfuri masive şi grele cu costuri reduse nu se preocupă nimeni de calitate, şi chiar cei care o fac se mai duc şi la Grupul Feroviar Român;
- nu mai e integrat într-o societate socialistă (multilateral dezvoltată :D ) în care se circulă duminica în funcţie de număr şi benzina e raţionalizată. Adică dacă vezi că altceva e mai profitabil, foloseşti acel altceva.

Faptul că se fură, că se fac lucrări de mântuială şi alte porcării asemenea sunt mai degrabă efecte, nu cauze.

2. Nu e un fenomen limitat la noi, în UK a fost la fel în anii '80, în SUA transportul feroviar de persoane era ca şi abandonat înainte de înfiinţarea Amtrak.

3. Răposatul prof. Tony Judt a spus ceva de genul ăsta: ideea de investiţie profitabilă (teoretic datorată abilităţilor unui manager de la Stat sau privat într-un serviciu sau o industrie) este înşelătoare, şi cel mai bun exemplu e privatizarea British Rail între 1994 şi 1997. Nu e o dovadă de abilitate managerială să faci curse de la Londra la Edinburgh, orice prost e în stare de asta atâta vreme cât ştie că la fiecare capăt de linie se va umple trenul şi vor veni bani grei din bilete. Un gest cu adevărat demn de un vizionar este să suporţi costurile unui tren regional care să ajungă într-un sat uitat de lume, unde merg câţiva pensionari cu trenul o dată pe lună la oraş după cumpărături, ştiind că nu vei scoate niciodată un profit direct exprimabil în bani. Dar calea ferată e un serviciu social: ea uneşte toate colţurile ţării, permite schimbul de mărfuri şi de idei, îi ajută pe cei care locuiesc departe de metropole să se ducă la muncă sau să se aprovizioneze cu mărfuri, mai ales dacă nu au maşină, contribuie la reducerea poluării fiindcă publicul e mai puţin tentat să facă distanţe lungi cu maşina chiar şi atunci când o are. Există o formă de profit care nu poate fi tradusă direct în bani, fie ei lei, euro sau lire.

Dacă s-ar privatiza CFR precum Romtelecom, prima măsură pe care ar lua-o administratorul "care nu e de stat" ar fi să desfiinţeze cursele neprofitabile. Abia după aceea s-ar pune problema de îmbunătăţiri.

Ai de ales între o lipsă de profesionalism şi interes în funcţionarea unui serviciu şi lipsa totală a acelui serviciu.

~Nautilus

Taraboste spunea...

Frumoasa trecere in revista ...
Pana la urma mai bine lipsa decta un serviciu infect, scump si de proasta calitate.

Anonim spunea...

Lipsă dacă nu trăieşti în România. După cum spun (co)mu(n)iştii de la noi, trebuie ca serviciul să fie infect, scump, de proastă calitate şi etatist, cu atât mai mult cu cât poate fi şi eficient, şi accesibil, şi de bună calitate, şi privat. Şi n-o spun numai ei, a spus-o şi unu' Stieg Larsson, doar că el vorbea de firmele de securitate privată şi nu de calea ferată :)

Motivul: dacă serviciul poate fi şi accesibil, şi eficient, şi de bună calitate, atunci îşi elimină concurenţii, aşa cum spun regulile economiei de piaţă, şi rămâne el, dar numai pentru cei care pot plăti.

Adică: să zicem că oricine îşi poate pune un generator eolian în curte şi o pivniţă cu baterii de foarte bună calitate (asta înseamnă să ai banii lui Columbeanu, dar noi suntem optimişti) şi după ce i s-a amortizat investiţia are curent cu costuri mărunte, plătind doar întreţinerea periodică a vârtelniţei şi bateriilor. Ba chiar mai vinde şi curentul pe bursă dacă are un surplus.

Dar după aceea îl doare în pix de Stat, nu mai dă bani ca să fie întreţinute sutele de mii de locuri de muncă la Hidroelectrica, Termoelectrica, Nuclearelectrica şi alte cuiburi de hoţi, nu îl mai interesează nimic... şi companiile de Stat nu mai au bani să extindă reţeaua electrică pentru oamenii obişnuiţi, care nu au 30 000 - 50 000 EUR de aruncat.

Deci câştigă el, dar păgubeşte societatea. Aşa cum a fost şi cu valul de debranşări de la RADET: oamenii îşi puneau centrale, dar cei care aveau bani de centrală erau jumătate din populaţie. Restul nu aveau bani, dar suportau consecinţele, adică le băga RADET pierderile pe factură şi fiindcă se împărţeau la mai puţini, contribuţia fiecăruia era supărătoare pentru buzunar.

Dacă toată societatea noastră, cu tot cu CFR, electricitatea, încălzirea, blocurile, policlinicile şi spitalele, şcolile de cartier etc a fost organizată în jurul unui sistem de servicii proaste, scumpe şi de Stat, dacă încerci să te tai de la ele treaba iese prost.

Ca atunci când operezi o tumoare malignă şi rişti să moară pacientul sub bisturiu.

~Nautilus

Taraboste spunea...

Si solutia ? :)
Mai bine candidezi la parlamentare, sa schimbi sistemul din interior :)

vienela spunea...

Eu am mers anul trecut cu personalul din Sinaia la Ploiesti. Am remarcat trenul cu scaune noi, de plastic, incomode si pretul biletului, egal cu cel de la microbuzele care fac acest traseu in jumatate din timp. In rest, habar nu am ce mai este prin CFR.

Taraboste spunea...

Poi ai descris destul de elocvent situatia :)

Trimiteți un comentariu

Parerea ta conteaza